Warsztat miał na celu zapoznanie uczestnika z badaniami angażującymi teatralne formy artystyczne (art. based research) w pracy ze społecznością lokalną. Formy te mogą być zarówno tworem badacza, jak i badanego, ale także wspólnie kreowanymi tekstami wizualnymi i werbalnymi.
Joanna Bielecka-Prus podczas wprowadzenia do warsztatów omówiła: podstawy metodologiczne takich badań głównie dotyczące etnografii performatywnej m.in:czym jest etnoperformans, jego genezę i zadania oraz na co zwrócić uwagę podczas tworzenia scenariusza, etapy jego pisania. Joanna odpowiedziała również na pytanie: co to znaczy ze etnoperformans jest dobry?
W kolejnej części został omówiony przykład jego zastosowania przez Anetę Pepaś-Skowron, w tym rolę badaczy przez Joannę Bielecką-Prus (etnoperformans weselny realizowany w 2015 r. w Dynowie).
W części trzeciej uczestnicy warsztatów stworzyli wspólną, krótką formę artystyczną z udziałem artystki Katarzyny Jackowskiej- Enemuo.
Dr Joanna Bielecka-Prus (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej) prowadząca warsztat: /Art/o/grafia/. Badania z wykorzystaniem sztuki. — z: Joanna Bielecka-Prus
Prowadzące warsztat: Joanna Bielecka-Prus i Aneta Pepaś-Skowron (MOK w Dynowie)
Cześć teoretyczna/ wprowadzenie do warsztatu
Praca w grupach nad kodowaniem treści wywiadów, które staną się podstawą do wyboru tematu etnoperformansu — z: Weronika Plińska
Katarzyna Jackowska-Enemuo podczas warsztatu
Kolejny etap kodowania treści wywiadów/ jednocześnie uzgadnianie ram scenariusza — z:Joanna Bielecka-Prus
Co podpowiada intuicja i wiedza, które fragmenty tekstu wyrażają w pełni temat etnoperformansu? jaka powinna być ich kolejność a tym samym „głębia” etnoperformansu? — z: Ania Bińka, Adam Cudak i Katarzyna Jackowska-Enemuo
Grupa podejmuje decyzje dotyczące kolejności ułożenia fragmentów teksu wyciętych z wywiadów. Za chwilę pojawi sie kostrukcja scenariusza. — z:Magdalena Bartecka, Kinga Umk Bielec, Weronika Plińska i Barbara Mroczka
Ostatnie decyzje. Pojawił się cięń nadziei, że grupa zakończy warsztat wypowiedzia artystyczną. — z:Iwona Woźniak i Ania Bińka
Czytamy na głos tekst ułozony z fragmentów wywiadów, które były przeprowadzone z seniorami o ich życiu. A warsztat zakończył się przepięknym Manifestem o „tęsknocie za tym co było” o „utraconej młodości”. Koniec był na tyle wzruszający, że niektórym popłyneła łezka, bo właśnie taka moc oddziaływania ma etnoperformans. — z: Kinga Umk Bielec i Kamila Guzewicz